David Šimek: My jsme se ve volbách zavázali k několika opatřením, která v rámci dopravy zlepšují současný stav, nikoliv řeší. Je připraven nový systém parkování na náměstí, vznikají parkovací místa, projektuje se stezka do průmyslové zóny a bezbariérový chodník na Poličské. Snad už vidíme i začátek obchvatu města. Byl dokončen archeologický průzkum a na jaře by se mělo začít se stavbou. Pro nás je obchvat velmi důležitý, protože jsou na něho navázány další opravy, hlavně ulice kpt. Jaroše. Nový asfalt se tam položí, jakmile bude tranzit pryč z města. Jinak by oprava neměla smysl. S tím souvisí i napojení průmyslové zóny na R35. Novou zprávou je i to, že ŘSD upraví „křižovatku smrti” na konci Lačnova do podoby okružní křižovatky.
Volebním tématem byla MHD...
David Šimek: Jistě, ačkoliv jsme se k ní nezavázali ani v koaličním prohlášení. My jsme se rozhodli – a to bylo i součástí programu – zpracovat analýzu dopravy ve městě a postupovat smysluplně podle doporučení v ní. Udělali jsme společně s dopravci nové jízdní řády linek autobusů, obslužnost jsme posílili novými dočasnými zastávkami a posílili službu Salvie. Rok se to mělo testovat, pak se to mělo vyhodnotit a mělo padnout rozhodnutí, jak dál. Jenže přišla epidemie a hodnocení je velmi obtížné. Z jednání s krajským dopravcem víme, že o zastávky není u občanů zájem. V podstatě jsem rád, že jsme nepřistoupili na zkušební provoz MHD, kdy bychom museli platit smluvní vztah, přestože třeba školy byly po většinu roku zavřeny. To jsme ovšem předpokládat nemohli.
Ditta Kukaňová: Před rokem velké téma, teď frčí otevřenost radnice, co tu bude za rok? Každopádně - až všechny covidové vlny pominou – bych byla pro aspoň na rok vyzkoušet nějakou okružní linku po Svitavách. Přece jenom znám spoustu seniorů, kteří se ostýchají zavolat si taxíka, do města z nějaké okrajové části Svitav nedojdou a jsou pak odkázáni jen na pomoc bližních.
Antonín Benc: Bez vyzkoušení asi nikdy neopadnou otazníky nad autobusovou MHD ve Svitavách. Pro mě a asi i většinu zastupitelů bude prvním a náročným krokem posouzení udržitelnosti a funkčnosti, neboť se vždy bude jednat o službu pro občany, a tedy službu z velké části hrazenou z rozpočtu města. Nejen z toho důvodu, ale i třeba kvůli rozložení zastávek nebo intervalům obsluhy bude vždy někdo nespokojen. Vidíme, jaké problémy mají s MHD kupříkladu v Moravské Třebové, kde je před zrušením, mělo by ji nahradit Senior taxi. Pro mě je strašně důležité, že se podařilo dopracovat varianty mobility v našem městě.
Problémem je parkování. Automobilů přibývá…
Radoslav Fikejz: Na jednom z kulatých stolů „Co Svitavany trápí“ jsme diskutovali parkování a jednosměrky na ulicích Hybešova, Zahradní, Polní. Tady bylo jasně vidět, jak je situace komplikovaná. Zjednosměrnění ulice přinese problém, že auta musíte mít možnost někam dát, když vám bude zakázáno parkovat přímo před domem. Kam? Vyřešíte Hybešovu a problém vznikne jinde. A lidé ze sousední ulice budou ve stejné pasti. Běžte se podívat na Vějíř do obytné zóny, kde byste měli parkovat na svém pozemku, či na označených místech. Jak stoupá životní úroveň lidí, roste i počet aut v rodině. Možná by byla inspirace v zahraničí – jeden byt, jedno číslované parkovací místo. Ale pak musíte vytvořit záchytné parkoviště pro ostatní auta. Prostě musíte mít možnost své auto někam odstavit, i když ne přímo před vchodem. A to není problém pouze Svitav.
David Šimek: V současnosti ve spolupráci se SŽDC, která připravuje opravu výpravní budovy na vlakovém nádraží, plánujeme rozšířit počet parkovacích míst v této lokalitě. Projektujeme a připravujeme se na nové výzvy z evropských fondů. Věřím, že tuto lokalitu vyřešíme. Stejně tak to platí pro autobusové zastávky. Chceme, aby byly bezbariérové, bezpečné a ve stejném vizuálním stylu.